고닥×요하네스말파티
Kodac Ko × Johannes Malfatti
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
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대한민국 제주 출생인 고닥은 현재 독일 베를린에 거주하고 있다. 자신이 이주하며 새로운 문화에 적응해야 했던 경험을 기반으로 영상을 제작한다. 한국과 유럽을 오가며 활동하고 있다.
독일 베를린 출생인 요하네스 말파티(Johannes Malfatti)는 이탈리아 할아버지와 루마니아 할머니, 오스트리아 아버지와 독일 어머니 사이에서 태어났다. 유럽을 기반으로 작곡가로 활동 중이다.
파도, 어디에나 있는
고닥과 요하네스 말파티는 복잡한 이주 문제를 두 가지 측면에서 조명한다. 이주민의 ‘새로운 자리’와 이주민이 떠나고 고향에 남겨진 가족, 친구들이 경험하는 ‘빈자리’다. 떼려야 뗄 수 없는 얽힘과 상호작용이 이번 작업의 출발점이다. 작가가 수집한 이민자들의 서사, 고향에 남겨진 가족의 글과 이야기를 바탕으로 시인 제프 우드(Jeff Wood)와 텍스트 작업을 하여 영상에 삽입했다.
영상은 장소적, 시대적으로 두 작가와 관계한 이주의 여정을 배경으로 한다. 1970년대 독일로 간 파독 간호사들의 경험담, 독일 베를린과 제주의 해외 이주민 이야기들도 수집했다. 이주를 문제의 키워드로 이해하기보다는 인간이 개인의 삶을 위해 선택하는 본성임을 강조하며, 이주가 보편적 현상 중 하나임을 드러낸다.
출품작에는 처음으로 무용수(기은주, 탄츠하우스/무용다방)가 출현한다. 영상은 2개의 다른 장면이 시간 간격을 두고 배열된다. 움직이고, 이주하고, 도착하지 않은 채 고군분투하는 익명의 뒷모습에는 고향에 남겨진 가족, 친구들의 짧은 문장과 단어가 등장한다. 이와 구분된 장면에는 건축물이나 조형물에 익명의 사람이 지탱하고, 기대고, 굽어있고, 뻗어있는 등의 정적인 이미지와 내레이션이 결합된다. ‘떠나보내고’, ‘떠나오는’ 사람들의 상황과 감정을 전달하고, 사회 속 주체이면서 객체인 이주민을 우리가 어떻게 바라보고 있는지 전하고자 한다.
고닥
1986년
학력
2017 | 독일 브라운슈바익 미술대학 순수미술 학부 졸업(담당교수: 라이문트 쿰머) |
2010 | 홍익대학교 미술대학 판화과 졸업 |
주요 전시
2022 | 개인전 《내가 정말 거기 있었을까》, 아트스페이스 빈공간, 제주 |
2022 | 《허그: 부유하는 세계를 껴안다》, 제주현대미술관, 제주, 한국 |
2021 | 개인전 《공간 속의 기호》, 플란츠라우어베엌 스튜디오/쿤스트 콜렉티브, 베를린, 독일 |
요하네스 말파티
1976년
학력
2009 | 독일 HFF 영화 텔레비전 대학 시청각 미디어를 위한 사운드 프로그램 졸업 (담당교수: 콘라트 볼프) |
주요 공연
2022 | 피아노, 라이브 일렉트로닉, 합창단을 위한 《두 가지 변주》, 베를린 라디오 합창단 협연, 베를린 사일런트 그린, 독일 |
2017 | 《어느 날 미래. 퓨처리움의 오픈 하우스》 작곡, 피아노 & 라이브 일렉트로닉: 요하네스 말파트, 아코디언: 프란카 헤르비히, 베를린 퓨처리움, 독일 |
2021 | 《제로》 제로 퍼포먼스의 밤, 마틴 그로피우스 바우, 베를린, 독일 |
Kodac Ko Kodac Ko was born in Jeju, South Korea, but now lives in Germany. She creates videos based on her experiences adapting to a new culture after her personal migration. Her art takes her between Korea and Europe.
Born in Berlin, Germany, Johannes Malfatti had an Italian grandfather, a Romanian grandmother, an Austrian father, and a German mother. He is a composer based out of Europe.
Waves, Everywhere
Kodac Ko and Johannes Malfatti illuminate the complex issue of migration from two different perspectives. Immigration offers a “new seat“ for migrants and an “empty seat“ phenomenon encountered by the family and friends who are left behind in their hometowns. The departure point of this work is one of inextricable entanglements and interactions. The artists collected the stories of migrants and the words and stories of those left behind in the migrants’ hometowns before poet Jeff Wood reworked their words to be inserted into the video.
This video is set to the background of the spatial and temporal journeys of migration related to each of the two artists. They also collected the experiences of Korean nurses dispatched to Germany in the 1970s and those of the international migrants from Berlin, Germany and Jeju Island. Instead of understanding migration as a word that refers to a single issue, they emphasize that it is human nature—a choice made for the sake of one’s life—and reveal that it is one of the universal phenomena.
At the beginning of the work, a dancer (Eunju Ki of Tanz haus/Collage theater) comes to the forefront. In the image, two different scenes are arranged, spaced out at timed intervals. Behind this anonymous figure struggling with moving, migrating, and never arriving, words and short sentences from the family and friends left behind appear. The opposing scene shows static images of the anonymous figure in various poses, such as propping up, leaning onto, bending over, and stretching out in buildings or with sculptures, all set to narration. The artists wish to convey both the situations and feelings of these people who “leave” or “send away” and how we view these migrants as agents and objects in our society.
Kodac Ko
b.1986
EDUCATION
2017 | Diploma Fine Art, HBK Braunschweig, Germany, Prof. Raimund Kummer |
2010 | BFA, Printmaking, College of Fine Arts, Hongik University |
SELECTED EXHIBITION
2022 | Solo Show, Was I there at at all, Artspace Bingonggan, Jeju |
2022 | Hug: Nesting the Drifting World, Jeju Museum of Contemporary Art, Jeju |
2021 | Solo Show, A Sign in Space, Prenzlauer Studio/Kunst-Kollektiv, Berlin, Germany |
Johannes Malfatti
b. 1976
EDUCATION
2009 | The Sound for Audio-Visual Media Program, Film and Television School HFF, Munich, Germany, Prof. Konrad Wolf |
SELECTED LIVE PERFORMANCE
2022 | Two Changes for Piano, Live-Electronic and Choir, Performed with the Rundfunkchor Berlin, Silent Green, Berlin, Germany |
2017 | Music for the Specious Present, Concert for piano, accordion and live electronics, with Franka Herwig, Futurium Berlin, Berlin, Germany |
2015 | How is Now: Zero edition, 12hour performance of HowIsNow at the Zero PErformance night, Martin Gropius Bau, Berlin, Germany |
고닥×요하네스 말파티
Kodac Ko × Johannes Malfatti
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
파도, 어디에나 있는 Waves, Everywhere단채널 비디오, 컬러, 사운드 Single channel video, color, sound / 17분 47초 17min 47sec / 2023
대한민국 제주 출생인 고닥은 현재 독일 베를린에 거주하고 있다. 자신이 이주하며 새로운 문화에 적응해야 했던 경험을 기반으로 영상을 제작한다. 한국과 유럽을 오가며 활동하고 있다.
독일 베를린 출생인 요하네스 말파티(Johannes Malfatti)는 이탈리아 할아버지와 루마니아 할머니, 오스트리아 아버지와 독일 어머니 사이에서 태어났다. 유럽을 기반으로 작곡가로 활동 중이다.
파도, 어디에나 있는
고닥과 요하네스 말파티는 복잡한 이주 문제를 두 가지 측면에서 조명한다. 이주민의 ‘새로운 자리’와 이주민이 떠나고 고향에 남겨진 가족, 친구들이 경험하는 ‘빈자리’다. 떼려야 뗄 수 없는 얽힘과 상호작용이 이번 작업의 출발점이다. 작가가 수집한 이민자들의 서사, 고향에 남겨진 가족의 글과 이야기를 바탕으로 시인 제프 우드(Jeff Wood)와 텍스트 작업을 하여 영상에 삽입했다.
영상은 장소적, 시대적으로 두 작가와 관계한 이주의 여정을 배경으로 한다. 1970년대 독일로 간 파독 간호사들의 경험담, 독일 베를린과 제주의 해외 이주민 이야기들도 수집했다. 이주를 문제의 키워드로 이해하기보다는 인간이 개인의 삶을 위해 선택하는 본성임을 강조하며, 이주가 보편적 현상 중 하나임을 드러낸다.
출품작에는 처음으로 무용수(기은주, 탄츠하우스/무용다방)가 출현한다. 영상은 2개의 다른 장면이 시간 간격을 두고 배열된다. 움직이고, 이주하고, 도착하지 않은 채 고군분투하는 익명의 뒷모습에는 고향에 남겨진 가족, 친구들의 짧은 문장과 단어가 등장한다. 이와 구분된 장면에는 건축물이나 조형물에 익명의 사람이 지탱하고, 기대고, 굽어있고, 뻗어있는 등의 정적인 이미지와 내레이션이 결합된다. ‘떠나보내고’, ‘떠나오는’ 사람들의 상황과 감정을 전달하고, 사회 속 주체이면서 객체인 이주민을 우리가 어떻게 바라보고 있는지 전하고자 한다.
Kodac Ko was born in Jeju, South Korea, but now lives in Germany. She creates videos based on her experiences adapting to a new culture after her personal migration. Her art takes her between Korea and Europe.
Born in Berlin, Germany, Johannes Malfatti had an Italian grandfather, a Romanian grandmother, an Austrian father, and a German mother. He is a composer based out of Europe.
Waves, Everywhere
Kodac Ko and Johannes Malfatti illuminate the complex issue of migration from two different perspectives. Immigration offers a “new seat“ for migrants and an “empty seat“ phenomenon encountered by the family and friends who are left behind in their hometowns. The departure point of this work is one of inextricable entanglements and interactions. The artists collected the stories of migrants and the words and stories of those left behind in the migrants’ hometowns before poet Jeff Wood reworked their words to be inserted into the video.
This video is set to the background of the spatial and temporal journeys of migration related to each of the two artists. They also collected the experiences of Korean nurses dispatched to Germany in the 1970s and those of the international migrants from Berlin, Germany and Jeju Island. Instead of understanding migration as a word that refers to a single issue, they emphasize that it is human nature—a choice made for the sake of one’s life—and reveal that it is one of the universal phenomena.
At the beginning of the work, a dancer (Eunju Ki of Tanz haus/Collage theater) comes to the forefront. In the image, two different scenes are arranged, spaced out at timed intervals. Behind this anonymous figure struggling with moving, migrating, and never arriving, words and short sentences from the family and friends left behind appear. The opposing scene shows static images of the anonymous figure in various poses, such as propping up, leaning onto, bending over, and stretching out in buildings or with sculptures, all set to narration. The artists wish to convey both the situations and feelings of these people who “leave” or “send away” and how we view these migrants as agents and objects in our society.
고닥
1986년
학력
2017 | 독일 브라운슈바익 미술대학 순수미술 학부 졸업 (담당교수: 라이문트 쿰머) |
2010 | 홍익대학교 미술대학 판화과 졸업 |
주요 전시
2022 | 개인전 《내가 정말 거기 있었을까》, 아트스페이스 빈공간, 제주 |
2022 | 《허그: 부유하는 세계를 껴안다》, 제주현대미술관, 제주, 한국 |
2021 | 개인전 《공간 속의 기호》, 플란츠라우어베엌 스튜디오/쿤스트 콜렉티브, 베를린, 독일 |
요하네스 말파티
1976년
학력
2009 | 독일 HFF 영화 텔레비전 대학 시청각 미디어를 위한 사운드 프로그램 졸업 (담당교수: 콘라트 볼프) |
주요 공연
2022 | 피아노, 라이브 일렉트로닉, 합창단을 위한 《두 가지 변주》, 베를린 라디오 합창단 협연, 베를린 사일런트 그린, 독일 |
2017 | 《어느 날 미래. 퓨처리움의 오픈 하우스》 작곡, 피아노 & 라이브 일렉트로닉: 요하네스 말파트, 아코디언: 프란카 헤르비히, 베를린 퓨처리움, 독일 |
2015 | 《제로》 제로 퍼포먼스의 밤, 마틴 그로피우스 바우, 베를린, 독일 |
Kodac Ko
b.1986
EDUCATION
2017 | Diploma Fine Art, HBK Braunschweig, Germany, Prof. Raimund Kummer |
2010 | BFA, Printmaking, College of Fine Arts, Hongik University |
SELECTED EXHIBITION
2022 | Solo Show, Was I there at at all, Artspace Bingonggan, Jeju |
2022 | Hug: Nesting the Drifting World, Jeju Museum of Contemporary Art, Jeju |
2021 | Solo Show, A Sign in Space, Prenzlauer Studio/Kunst-Kollektiv, Berlin, Germany |
Johannes Malfatti
b. 1976
EDUCATION
2009 | The Sound for Audio-Visual Media Program, Film and Television School HFF, Munich, Germany, Prof. Konrad Wolf |
SELECTED LIVE PERFORMANCE
2022 | Two Changes for Piano, Live-Electronic and Choir, Performed with the Rundfunkchor Berlin, Silent Green, Berlin, Germany |
2017 | Music for the Specious Present, Concert for piano, accordion and live electronics, with Franka Herwig, Futurium Berlin, Berlin, Germany |
2015 | How is Now: Zero edition, 12hour performance of HowIsNow at the Zero PErformance night, Martin Gropius Bau, Berlin, Germany |
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
63079 제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
2894-78, 1100-ro, Jeju City, Jeju Special Self-Governing Province, 63079 Korea
TEL 064-710-4300 FAX 064-710-4269
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프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
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