곽선경
Sun K. Kwak
공간 풀기_간극 안 그리기 Untying Space_Drawing in the Gap그래픽 필름, 마스팅 테이프 Graphic film, masking tape / 가변크기 Dimensions variable / 2023
공간 풀기_간극 안 그리기 Untying Space_Drawing in the Gap그래픽 필름, 마스팅 테이프 Graphic film, masking tape / 가변크기 Dimensions variable / 2023
보이지 않는 선들로서의 드로잉 Drawing as an Invisible Line개막식 퍼포먼스 Opening performance / 2023
보이지 않는 선들로서의 드로잉 Drawing as an Invisible Line개막식 퍼포먼스 Opening performance / 2023
곽선경은 대한민국 서울 출생이다. 여성에 대한 문화적 제약에서 벗어나 더 넓은 미지의 세계로 나아가 예술가로서 자유롭게 창작활동을 하고 싶은 꿈을 안고 1993년 뉴욕으로 떠나 석사 과정을 마쳤다. 이후 뉴욕을 기반으로 독일, 영국, 스페인, 이태리, 캐나다, 대만, 일본, 한국 등을 오가며 작업 활동을 이어가고 있다.
공간 드로잉
제주도립미술관 입구로 들어서면 마주하게 되는 '중앙 정원'은 실내 공간에서 하늘을 엿볼 수 있는 미술관 중앙의 숨(Breathe)과 같은 곳이다. 안도 밖도 아닌 이 공간은 오래전 작가가 유학길에 오른 이후 이방인으로서 자유롭게 공존하며 서로 영향을 주고받은 삶과 닮아있어 택한 장소다. <공간 풀기_간극 안 그리기(Untying Space_Drawing in the Gap)>는 '안과 밖 사이의 공간'에 반응하는 작업으로 유리벽이자 물리적 공간인 동시에 이방인으로서 선택한 삶의 위치를 상징한다. 그 틈새에 자유롭게 존재하며 안과 밖을 이어주는 드로잉을 선보인다. 이를 통해 새롭게 인지하게 되는 외부 공간과 빛에 의해 실내로 투영되는 드로잉은 시시각각 변화하는 하늘과 서로 융합하면서 또 다른 확장을 꾀한다. 제한된 시간 속에서 특정 공간에 머물며 반응하고 호흡하는 이번 작업은 작가의 <공간 드로잉(Space Drawing)> 프로젝트의 일환이다.
제주도립미술관은 31번째 이동작업 장소로, 작가의 노마딕한 삶을 반영하고 융합, 내일의 기억, 제주라는 지역적 특성을 작가만의 시선으로 해석한다. 처음으로 동양화 붓을 사용해 그린 드로잉을 디지털화하고, 전시 오픈 당일 마스킹 테이프로 실시간 드로잉을 더해 즉흥적 드로잉의 결합으로 작품을 완성한다. 전시 연계 프로그램으로 선보이는 실시간 드로잉 퍼포먼스는 ‘보이지 않는 선들로서의 드로잉'으로 결과물에는 묵상적 시간(spirituality) 속 보이지 않는 몸의 움직임(physicality)을 시각화하여 <공간 드로잉>을 구체화한다.
Sun K. Kwak is born in Seoul, Korea. She moved to New York with the dream of breaking free from the various cultural restrictions placed on women and venturing into the wide, unknown world to engage in creative activities as an artist. In 1993, she left for New York and completed her master's degree. Since then, she's been based in New York and has continued her artistic endeavors, traveling to and working in countries such as Germany, the United Kingdom, Spain, Italy, Canada, Taiwan, and Korea.
Space Drawing
When visitors enter Jeju Museum of Art, they come upon the Central Garden area, both a place where visitors can get a look up at the sky despite being indoors and a breath of air that lies in the center of the museum. The defining characteristic of this space, being neither indoors nor outdoors, makes it feel much like the space the artist chose to study abroad in long ago—a place where she could freely coexist with those around her as a stranger, influencing and being influenced. As a work reacting to this space lying somewhere between the indoors and outdoors, Untying Space_Drawing in the Gap exists on the physical space of the glass while also representing the status in life chosen by the outsider. The work presents a drawing that connects the indoors and outdoors while freely existing in the gap between them. Through this, the new way of perceiving the outdoor space and the drawing projected into the interior by the outdoor light attempts to broaden the art work’s scope by fusing with the ever-changing sky. This work, stopping into an area for a limited time where it reacts and breathes, is part of the artist’s Space Drawing project.
As the thirty-first entry into her traveling series, her work at the Jeju Museum of Art reflects the life of the nomad while also symbolizing the characteristics of the region as Integration, memories of tomorrow, and Jeju from the artist’s perspective alone. For the first time, the artist used Asian brush-painting brushes to digitize her drawing; then on the day of the exhibition opening, she will use masking tape and improvisation to complete this Integration of drawing in real time. The performance presented in this program and tied into the exhibition shows the artist “drawing where no lines are seen,“ and the resulting Space Drawing will be the embodiment of a temporal span of meditation (spirituality) and the visualization of unseen movements within (physicality).
Sun K. Kwak
b.1966
EDUCATION
1997 | MA, Studio Art, New York University |
1989 | BFA, Painting, College of Fine Arts, Sookmyung Women's University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2010 | Dual Force, The New Art Gallery, Walsall, England |
2009 | Enfolding 280 Hours, Brooklyn Museum of Art, New York |
2001 | Time and Space III: Tidal Wave, Queens Museum of Art at Bulova Center, New York |
곽선경
Sun K. Kwak
공간 풀기_간극 안 그리기 Untying Space_Drawing in the Gap그래픽 필름, 마스팅 테이프 Graphic film, masking tape / 가변크기 Dimensions variable / 2023
공간 풀기_간극 안 그리기 Untying Space_Drawing in the Gap그래픽 필름, 마스팅 테이프 Graphic film, masking tape / 가변크기 Dimensions variable / 2023
보이지 않는 선들로서의 드로잉 Drawing as an Invisible Line개막식 퍼포먼스 Opening performance / 2023
보이지 않는 선들로서의 드로잉 Drawing as an Invisible Line개막식 퍼포먼스 Opening performance / 2023
곽선경은 대한민국 서울 출생이다. 여성에 대한 문화적 제약에서 벗어나 더 넓은 미지의 세계로 나아가 예술가로서 자유롭게 창작활동을 하고 싶은 꿈을 안고 1993년 뉴욕으로 떠나 석사 과정을 마쳤다. 이후 뉴욕을 기반으로 독일, 영국, 스페인, 이태리, 캐나다, 대만, 일본, 한국 등을 오가며 작업 활동을 이어가고 있다.
공간 드로잉
제주도립미술관 입구로 들어서면 마주하게 되는 '중앙 정원'은 실내 공간에서 하늘을 엿볼 수 있는 미술관 중앙의 숨(Breathe)과 같은 곳이다. 안도 밖도 아닌 이 공간은 오래전 작가가 유학길에 오른 이후 이방인으로서 자유롭게 공존하며 서로 영향을 주고받은 삶과 닮아있어 택한 장소다. <공간 풀기_간극 안 그리기(Untying Space_Drawing in the Gap)>는 '안과 밖 사이의 공간'에 반응하는 작업으로 유리벽이자 물리적 공간인 동시에 이방인으로서 선택한 삶의 위치를 상징한다. 그 틈새에 자유롭게 존재하며 안과 밖을 이어주는 드로잉을 선보인다. 이를 통해 새롭게 인지하게 되는 외부 공간과 빛에 의해 실내로 투영되는 드로잉은 시시각각 변화하는 하늘과 서로 융합하면서 또 다른 확장을 꾀한다. 제한된 시간 속에서 특정 공간에 머물며 반응하고 호흡하는 이번 작업은 작가의 <공간 드로잉(Space Drawing)> 프로젝트의 일환이다.
제주도립미술관은 31번째 이동작업 장소로, 작가의 노마딕한 삶을 반영하고 융합, 내일의 기억, 제주라는 지역적 특성을 작가만의 시선으로 해석한다. 처음으로 동양화 붓을 사용해 그린 드로잉을 디지털화하고, 전시 오픈 당일 마스킹 테이프로 실시간 드로잉을 더해 즉흥적 드로잉의 결합으로 작품을 완성한다. 전시 연계 프로그램으로 선보이는 실시간 드로잉 퍼포먼스는 ‘보이지 않는 선들로서의 드로잉'으로 결과물에는 묵상적 시간(spirituality) 속 보이지 않는 몸의 움직임(physicality)을 시각화하여 <공간 드로잉>을 구체화한다.
Sun K. Kwak is born in Seoul, Korea. She moved to New York with the dream of breaking free from the various cultural restrictions placed on women and venturing into the wide, unknown world to engage in creative activities as an artist. In 1993, she left for New York and completed her master's degree. Since then, she's been based in New York and has continued her artistic endeavors, traveling to and working in countries such as Germany, the United Kingdom, Spain, Italy, Canada, Taiwan, and Korea.
Space Drawing
When visitors enter Jeju Museum of Art, they come upon the Central Garden area, both a place where visitors can get a look up at the sky despite being indoors and a breath of air that lies in the center of the museum. The defining characteristic of this space, being neither indoors nor outdoors, makes it feel much like the space the artist chose to study abroad in long ago—a place where she could freely coexist with those around her as a stranger, influencing and being influenced. As a work reacting to this space lying somewhere between the indoors and outdoors, Untying Space_Drawing in the Gap exists on the physical space of the glass while also representing the status in life chosen by the outsider. The work presents a drawing that connects the indoors and outdoors while freely existing in the gap between them. Through this, the new way of perceiving the outdoor space and the drawing projected into the interior by the outdoor light attempts to broaden the art work’s scope by fusing with the ever-changing sky. This work, stopping into an area for a limited time where it reacts and breathes, is part of the artist’s Space Drawing project.
As the thirty-first entry into her traveling series, her work at the Jeju Museum of Art reflects the life of the nomad while also symbolizing the characteristics of the region as Integration, memories of tomorrow, and Jeju from the artist’s perspective alone. For the first time, the artist used Asian brush-painting brushes to digitize her drawing; then on the day of the exhibition opening, she will use masking tape and improvisation to complete this Integration of drawing in real time. The performance presented in this program and tied into the exhibition shows the artist “drawing where no lines are seen,“ and the resulting Space Drawing will be the embodiment of a temporal span of meditation (spirituality) and the visualization of unseen movements within (physicality).
Sun K. Kwak
b.1966
EDUCATION
1997 | MA, Studio Art, New York University |
1989 | BFA, Painting, College of Fine Arts, Sookmyung Women's University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2010 | Dual Force, The New Art Gallery, Walsall, England |
2009 | Enfolding 280 Hours, Brooklyn Museum of Art, New York |
2001 | Time and Space III: Tidal Wave, Queens Museum of Art at Bulova Center, New York |
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
63079 제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
2894-78, 1100-ro, Jeju City, Jeju Special Self-Governing Province, 63079 Korea
TEL 064-710-4300 FAX 064-710-4269
주최 | 제주특별자치도
Hosted by Jeju Special Self-Governing Province
주관 | 제주도립미술관
Organized by Jeju Museum of Art(JMoA)
Copyright © 제주도립미술관 2023 All Rights reserved.
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
TEL 064-710-4300 / FAX 064-710-4269
주최 제주특별자치도 주관 제주도립미술관
© 제주도립미술관 2023 All Rights reserved.