지용호
Yongho Ji
호랑이 Tiger 1스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 400x150x150cm / 2015
사자 Lion 3스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 360x120x120cm / 2008
사자 Lion 7스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless Steel, Used Tire / 500x150x200cm / 2012
코뿔소 Rhinoceros 2스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 700x200x230cm / 2011
귀상어 Hammerhead Shark 15섬유강화플라스틱, 폐타이어 FRP, used tire / 350x150x150cm / 2017
대한민국 춘천 태생인 지용호는 1998년 대학 진학을 위해 서울로 이주했다. 2005년 뉴욕에서 석사 과정을 마쳤으며, 2008년 귀국해 서울에서 활동하고 있다. 작품과 함께 미국, 스페인, 일본, 영국, 홍콩, 네덜란드, 대만, 아랍에미리트 등을 이동하며, 다수의 해외 전시에 참여했다.
뮤턴트
지용호는 일상적 재료에 새로운 생명력을 부여하는 창조자의 자세로 작업에 임한다. 사회, 과학, 윤리, 철학에 관한 연구를 기반으로 작가만의 상상이 더해져, 인공물인 폐타이어는 생명체로 재탄생한다. 이 가상 생명체는 조각이라는 예술적 매체로 다시 한번 전위의 과정을 거치게 되는데, 이는 예술가의 입장에서 사물과 동물의 우발적 이주를 유도하는 것이다. 주로 멸종위기의 동물을 다루면서 지구의 다른 존재와 공존하지 못하는 문명의 어리석음을 이야기 하고 있다.
<뮤턴트> 연작은 적(특히, 인간)의 위협으로부터 자신을 지키고 생존에 유리하도록 신체를 발달시킨 변종 동물들로 구성된다. 제주도립미술관 야외 공원에 위치한 <호랑이>는 일반 호랑이보다 크고 강하게 표현하면서도 세밀한 부분 묘사와 공격적인 자세 연출로 조형적 완성도를 높였다. 제주돌문화공원에 놓인 <사자>의 갈기는 목과 등을 보호하기 위해 실제 사자의 것보다 두껍고 뾰족하다. 제주국제평화센터에 출품된 <코뿔소>는 살아있는 코뿔소보다 2배의 크기이지만 빠르게 움직일 수 있는 형태로 변형되었다. <귀상어>는 유선형 형태를 유지하면서 본래 상어에게 없는 배와 등 근육을 덧붙였다.
최근 기후 온난화에 따른 생태적 이주로 서식지를 이동해 자연 발생하는 혼종 생명체가 발견된다. 현대인에게 신체의 확장과도 같은 자동차 타이어가 피부와 근육으로 변화한 <뮤턴트> 역시 터무니없는 이야기는 아닐 것이다.
또한 지용호가 제작한 변종 동물들은 본 전시의 주제관과 위성관의 시공간을 연결하는 매개의 역할을 한다. 전시관의 각 특성을 고려해 기획한 이 설치는 관람객도 몸소 이주와 이동을 이행하고 ‘호모 미그라티오’의 삶을 경험할 기회를 제공한다. <뮤턴트>는 물리적, 개념적 간격을 이어 하나의 이야기로 감싸는 가교로 기능한다.
Born in Chuncheon, Yongho Ji moved to Seoul in 1998 to attend university. He then completed his master’s degree in New York in 2005 before returning to Seoul in 2008, where he now works.
Mutant
Yongho Ji focuses on his job as a creator, breathing new life into everyday materials. He builds on his research in sociology, science, ethics, and philosophy, adding in his imagination as an artist in order to take discarded tires, something artificial, and rework them until they are reborn as living things. From the artist’s point of view, these pseudo-living creatures, put once more through the avant-garde process in the form of sculpture, are induced into setting out on a sort of accidental migration of objects and animals. In addition to this, he deals with the issue of animals becoming endangered and speaks to the stupidity of a civilization that is unable to coexist with the other entities on the Earth.
In this exhibit titled Mutant Series, the animals have developed certain mutations that protect them from the threat posed by their enemies (namely humans in this case). The work titled Tiger, located at the Jeju Museum of Art’s outdoor exhibition space, is not only larger and stronger than an ordinary tiger, its elaborate detail and fierce stance contribute to the culmination of the work. The mane of the work titled Lion, located at the Jeju Stone Park, is fuller and sharper than that of a normal lion in order to protect the creature’s neck and back. The work titled Rhino, located at the International Peace Center Jeju, is twice the size of any living rhino, yet it has taken on a new form that allows it to move quickly. The work titled Shark maintains the contoured form of a normal shark, even with the additional muscles on the belly and back that normal sharks are lacking.
Due to the recent ecological migrations brought about by climate change, naturally occurring hybrid species are being found in nature frequently. For people in our modern age, happening upon living organisms that have fashioned tire rubber into skin and muscles, like those in the Mutant Series, isn’t completely out of the question.
In addition, these mutated animals created by Yongho Ji serve as a medium that connects the main exhibition hall with the satellite exhibitions in terms of time and space. This exhibition, designed with the unique characteristics of each exhibition space in mind, allows visitors to experience the life of Homo migratio as they go through their own personal migration and movements. In that way, the Mutant Series serves as a bridge that connects both physical and conceptual spaces, enveloping everything into a single narrative.
Yongho Ji
b.1978
EDUCATION
2008 | MFA, Fine Art, New York University |
2005 | BFA, Sculpture, Hongik University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2022 | Evolved Mutant, UARTSPACE, Seoul |
2020 | New Mutant, Gana Art Center, Seoul |
2007 | Mutant, Insa Art Center, Seoul |
지용호
Yongho Ji
호랑이 Tiger 1스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 400x150x150cm / 2015
사자 Lion 3스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 360x120x120cm / 2008
사자 Lion 7스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless Steel, Used Tire / 500x150x200cm / 2012
코뿔소 Rhinoceros 2스테인리스 스틸, 폐타이어 Stainless steel, used tire / 700x200x230cm / 2011
귀상어 Hammerhead Shark 15섬유강화플라스틱, 폐타이어 FRP, used tire / 350x150x150cm / 2017
대한민국 춘천 태생인 지용호는 1998년 대학 진학을 위해 서울로 이주했다. 2005년 뉴욕에서 석사 과정을 마쳤으며, 2008년 귀국해 서울에서 활동하고 있다. 작품과 함께 미국, 스페인, 일본, 영국, 홍콩, 네덜란드, 대만, 아랍에미리트 등을 이동하며, 다수의 해외 전시에 참여했다.
뮤턴트
지용호는 일상적 재료에 새로운 생명력을 부여하는 창조자의 자세로 작업에 임한다. 사회, 과학, 윤리, 철학에 관한 연구를 기반으로 작가만의 상상이 더해져, 인공물인 폐타이어는 생명체로 재탄생한다. 이 가상 생명체는 조각이라는 예술적 매체로 다시 한번 전위의 과정을 거치게 되는데, 이는 예술가의 입장에서 사물과 동물의 우발적 이주를 유도하는 것이다. 주로 멸종위기의 동물을 다루면서 지구의 다른 존재와 공존하지 못하는 문명의 어리석음을 이야기 하고 있다.
<뮤턴트> 연작은 적(특히, 인간)의 위협으로부터 자신을 지키고 생존에 유리하도록 신체를 발달시킨 변종 동물들로 구성된다. 제주도립미술관 야외 공원에 위치한 <호랑이>는 일반 호랑이보다 크고 강하게 표현하면서도 세밀한 부분 묘사와 공격적인 자세 연출로 조형적 완성도를 높였다. 제주돌문화공원에 놓인 <사자>의 갈기는 목과 등을 보호하기 위해 실제 사자의 것보다 두껍고 뾰족하다. 제주국제평화센터에 출품된 <코뿔소>는 살아있는 코뿔소보다 2배의 크기이지만 빠르게 움직일 수 있는 형태로 변형되었다. <귀상어>는 유선형 형태를 유지하면서 본래 상어에게 없는 배와 등 근육을 덧붙였다.
최근 기후 온난화에 따른 생태적 이주로 서식지를 이동해 자연 발생하는 혼종 생명체가 발견된다. 현대인에게 신체의 확장과도 같은 자동차 타이어가 피부와 근육으로 변화한 <뮤턴트> 역시 터무니없는 이야기는 아닐 것이다.
또한 지용호가 제작한 변종 동물들은 본 전시의 주제관과 위성관의 시공간을 연결하는 매개의 역할을 한다. 전시관의 각 특성을 고려해 기획한 이 설치는 관람객도 몸소 이주와 이동을 이행하고 ‘호모 미그라티오’의 삶을 경험할 기회를 제공한다. <뮤턴트>는 물리적, 개념적 간격을 이어 하나의 이야기로 감싸는 가교로 기능한다.
Born in Chuncheon, Yongho Ji moved to Seoul in 1998 to attend university. He then completed his master’s degree in New York in 2005 before returning to Seoul in 2008, where he now works.
Mutant
Yongho Ji focuses on his job as a creator, breathing new life into everyday materials. He builds on his research in sociology, science, ethics, and philosophy, adding in his imagination as an artist in order to take discarded tires, something artificial, and rework them until they are reborn as living things. From the artist’s point of view, these pseudo-living creatures, put once more through the avant-garde process in the form of sculpture, are induced into setting out on a sort of accidental migration of objects and animals. In addition to this, he deals with the issue of animals becoming endangered and speaks to the stupidity of a civilization that is unable to coexist with the other entities on the Earth.
In this exhibit titled Mutant Series, the animals have developed certain mutations that protect them from the threat posed by their enemies (namely humans in this case). The work titled Tiger, located at the Jeju Museum of Art’s outdoor exhibition space, is not only larger and stronger than an ordinary tiger, its elaborate detail and fierce stance contribute to the culmination of the work. The mane of the work titled Lion, located at the Jeju Stone Park, is fuller and sharper than that of a normal lion in order to protect the creature’s neck and back. The work titled Rhino, located at the International Peace Center Jeju, is twice the size of any living rhino, yet it has taken on a new form that allows it to move quickly. The work titled Shark maintains the contoured form of a normal shark, even with the additional muscles on the belly and back that normal sharks are lacking.
Due to the recent ecological migrations brought about by climate change, naturally occurring hybrid species are being found in nature frequently. For people in our modern age, happening upon living organisms that have fashioned tire rubber into skin and muscles, like those in the Mutant Series, isn’t completely out of the question.
In addition, these mutated animals created by Yongho Ji serve as a medium that connects the main exhibition hall with the satellite exhibitions in terms of time and space. This exhibition, designed with the unique characteristics of each exhibition space in mind, allows visitors to experience the life of Homo migratio as they go through their own personal migration and movements. In that way, the Mutant Series serves as a bridge that connects both physical and conceptual spaces, enveloping everything into a single narrative.
Yongho Ji
b.1978
EDUCATION
2008 | MFA, Fine Art, New York University |
2005 | BFA, Sculpture, Hongik University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2022 | Mutant, UARTSPACE, Seoul |
2020 | New Mutant, Gana Art Center, Seoul |
2007 | Mutant, Insa Art Center, Seoul |
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
63079 제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
2894-78, 1100-ro, Jeju City, Jeju Special Self-Governing Province, 63079 Korea
TEL 064-710-4300 FAX 064-710-4269
주최 | 제주특별자치도
Hosted by Jeju Special Self-Governing Province
주관 | 제주도립미술관
Organized by Jeju Museum of Art(JMoA)
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프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
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