현우민
Woomin Hyun
세계가 찾는… The World Comes to…람다 프린트 Lambda print / 29.7x42.9cm / 2022
세계가 찾는… The World Comes to…람다 프린트 Lambda print / 29.7x42.9cm / 2022
제주 JEJUHD 비디오 HD video / 130분 130min / 2023
제주 JEJUHD 비디오 HD video / 130분 130min / 2023
현우민은 재일한국인 3세다. 친조부모는 대한민국 제주도 위미리에서 1940년대 후반 일본으로 이주했고, 어머니는 서울에서 1980년대 후반 일본으로 이주했다. 작가는 1985년 일본 도쿄에서 태어나 세 살까지 서울에 거주한 뒤 다시 일본으로 건너갔다.
제주
현우민은 재일교포 3세라는 디아스포라 정체성을 가지고, 기존에 살던 땅을 떠나 다른 지역으로 이동하는 사람들의 모습과 기억을 주제로 영상 작품을 제작한다. 조부모의 고향인 제주도는 영화감독이자 시각예술가인 작가에게 다양한 영감을 주었다. 제대로 살아보지 않은 모국에 대한 호기심은 타인의 시선과 이야기를 통해서 구체화된다.
섬이 지니는 지리적 환경 때문에 제주는 오랫동안 낙후한 지역이었다. 화산토가 대부분인 척박한 땅에 농사를 지어야 했고, 바다로 둘러싸여 육지와의 물자이동도 쉽지 않았다. 일제강점기에 많은 제주도민이 생존과 경제적인 이유로 일본으로 건너갔다. 해방 후 제주로 귀향하는 사람도 많았지만, 여전히 궁핍한 경제적 상황과 격렬한 좌우 대립의 정치적 분위기 속에서 다시 일본으로 떠나는 사람도 적지 않았다.
더 넓은 세계와 새로운 기회를 찾아, 섬에 입도하는 사람보다 섬을 떠나는 사람이 많았던 제주의 인구는 2010년대에 들어서 역전된다. 역사적으로 제주로 향한 이주 사례가 없었던 것은 아니지만, ‘제주 이주 열풍'은 하나의 사회 현상이었다. 2016년 정점을 찍고 현재 그 인기가 사그라들고 있지만, 가파르게 인구감소가 일어나는 현시대에서는 이례적인 일이다. 출품작인 <제주(JEJU)>는 현우민이 2022년 시작한 프로젝트로, 최근의 제주 이주 양상을 전면으로 다룬다. 이 작품의 화자는 최근 5년간 제주도에서 육지로, 혹은 육지에서 제주도로 이주한 새로운 이주민들이다. 멀어지고 가까워지는 거리감과 이동 과정의 이야기를 통해 ‘아직 보지 못한’ 혹은 ‘보이지 않는’ 제주도를 가시화한다.
Woomin Hyun is a third-generation Korean living in Japan. His grandparents on his father’s side moved from Wimiri, Jeju, South Korea to Japan in the late 1940s, and his mother moved from Seoul to Japan in the late 1980s. Born in Tokyo, Japan in 1985, this artist lived in Seoul until the age of three before moving back to Japan.
JEJU
As a third-generation Korean living in Japan, Woomin Hyun carries within him a diaspora mindset, and he produced a video art piece with an underlying theme of the appearances and memories of those who left the lands they lived in to move to other regions. Jeju Island, the place his grandparents once called home, inspires him in many ways as both a film director and an artist. The curiosity he holds about his motherland, a place he has never really lived in, is materialized through the eyes and stories of others.
Due to the geographical features of the island, Jeju lagged behind other regions for a very long time. Farming had to be carried out on infertile land, mostly composed of volcanic soil, and it wasn’t easy to move goods to and from the mainland due to the stretch of ocean separating them. During the period of Japanese colonization, many Jeju residents moved to Japan for economic reasons or just to survive. After the liberation of Korea, many of these former residents returned to Jeju, but the amount of people who left once more due to impoverished conditions and heated political confrontations between the left and right parties was far from trivial.
The population trends of Jeju Island, with the amount of people leaving to explore the wider world or search for new opportunities outweighing the number moving to the island, reversed in 2010. It wasn’t that, historically, there were no people moving to the island, but the ‘Jeju migration fever’ that swept the population became a social phenomenon. The movement hit its peak in 2016 and is currently on the downswing in popularity, but the fervor was rather unprecedented considering the steep decrease in population Korea has seen in recent days. The work titled JEJU is a project launched by Woomin Hyun in 2022, and it deals with recent migration to Jeju on the whole. The people speaking in this work are migrants who moved from Jeju Island to the mainland or vice versa within the past five years. Through their stories of thinning and widening distances and the processes of movement, it realizes the Jeju that “still can’t be seen” or “isn’t seen.”
Woomin Hyun
b.1985
EDUCATION
2017 | Ph.D, of Film and New Media Studies, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts |
2011 | Master of New Media Studies, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts |
SELECTED EXHIBITION
2022 | OPEN SITE 7, Tokyo Arts and Space, Tokyo, Japan |
2022 | Grid Island, Seoul Museum of Art, Korea (As Ikhyun GIM and Woomin Hyun) |
2021 | Young Korean Artists 2021, National Museum of Modern and Contemporary Art, Gwacheon |
현우민
Woomin Hyun
세계가 찾는… The World Comes to…람다 프린트 Lambda print / 29.7x42.9cm / 2022
세계가 찾는… The World Comes to…람다 프린트 Lambda print / 29.7x42.9cm / 2022
제주 JEJUHD 비디오 HD video / 130분 130min / 2023
제주 JEJUHD 비디오 HD video / 130분 130min / 2023
현우민은 재일한국인 3세다. 친조부모는 대한민국 제주도 위미리에서 1940년대 후반 일본으로 이주했고, 어머니는 서울에서 1980년대 후반 일본으로 이주했다. 작가는 1985년 일본 도쿄에서 태어나 세 살까지 서울에 거주한 뒤 다시 일본으로 건너갔다.
제주
현우민은 재일교포 3세라는 디아스포라 정체성을 가지고, 기존에 살던 땅을 떠나 다른 지역으로 이동하는 사람들의 모습과 기억을 주제로 영상 작품을 제작한다. 조부모의 고향인 제주도는 영화감독이자 시각예술가인 작가에게 다양한 영감을 주었다. 제대로 살아보지 않은 모국에 대한 호기심은 타인의 시선과 이야기를 통해서 구체화된다.
섬이 지니는 지리적 환경 때문에 제주는 오랫동안 낙후한 지역이었다. 화산토가 대부분인 척박한 땅에 농사를 지어야 했고, 바다로 둘러싸여 육지와의 물자이동도 쉽지 않았다. 일제강점기에 많은 제주도민이 생존과 경제적인 이유로 일본으로 건너갔다. 해방 후 제주로 귀향하는 사람도 많았지만, 여전히 궁핍한 경제적 상황과 격렬한 좌우 대립의 정치적 분위기 속에서 다시 일본으로 떠나는 사람도 적지 않았다.
더 넓은 세계와 새로운 기회를 찾아, 섬에 입도하는 사람보다 섬을 떠나는 사람이 많았던 제주의 인구는 2010년대에 들어서 역전된다. 역사적으로 제주로 향한 이주 사례가 없었던 것은 아니지만, ‘제주 이주 열풍'은 하나의 사회 현상이었다. 2016년 정점을 찍고 현재 그 인기가 사그라들고 있지만, 가파르게 인구감소가 일어나는 현시대에서는 이례적인 일이다. 출품작인 <제주(JEJU)>는 현우민이 2022년 시작한 프로젝트로, 최근의 제주 이주 양상을 전면으로 다룬다. 이 작품의 화자는 최근 5년간 제주도에서 육지로, 혹은 육지에서 제주도로 이주한 새로운 이주민들이다. 멀어지고 가까워지는 거리감과 이동 과정의 이야기를 통해 ‘아직 보지 못한’ 혹은 ‘보이지 않는’ 제주도를 가시화한다.
Woomin Hyun is a third-generation Korean living in Japan. His grandparents on his father’s side moved from Wimiri, Jeju, South Korea to Japan in the late 1940s, and his mother moved from Seoul to Japan in the late 1980s. Born in Tokyo, Japan in 1985, this artist lived in Seoul until the age of three before moving back to Japan.
JEJU
As a third-generation Korean living in Japan, Woomin Hyun carries within him a diaspora mindset, and he produced a video art piece with an underlying theme of the appearances and memories of those who left the lands they lived in to move to other regions. Jeju Island, the place his grandparents once called home, inspires him in many ways as both a film director and an artist. The curiosity he holds about his motherland, a place he has never really lived in, is materialized through the eyes and stories of others.
Due to the geographical features of the island, Jeju lagged behind other regions for a very long time. Farming had to be carried out on infertile land, mostly composed of volcanic soil, and it wasn’t easy to move goods to and from the mainland due to the stretch of ocean separating them. During the period of Japanese colonization, many Jeju residents moved to Japan for economic reasons or just to survive. After the liberation of Korea, many of these former residents returned to Jeju, but the amount of people who left once more due to impoverished conditions and heated political confrontations between the left and right parties was far from trivial.
The population trends of Jeju Island, with the amount of people leaving to explore the wider world or search for new opportunities outweighing the number moving to the island, reversed in 2010. It wasn’t that, historically, there were no people moving to the island, but the ‘Jeju migration fever’ that swept the population became a social phenomenon. The movement hit its peak in 2016 and is currently on the downswing in popularity, but the fervor was rather unprecedented considering the steep decrease in population Korea has seen in recent days. The work titled JEJU is a project launched by Woomin Hyun in 2022, and it deals with recent migration to Jeju on the whole. The people speaking in this work are migrants who moved from Jeju Island to the mainland or vice versa within the past five years. Through their stories of thinning and widening distances and the processes of movement, it realizes the Jeju that “still can’t be seen” or “isn’t seen.”
Woomin Hyun
b.1985
EDUCATION
2017 | Ph.D, of Film and New Media Studies, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts |
2011 | Master of New Media Studies, Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts |
SELECTED EXHIBITION
2022 | OPEN SITE 7, Tokyo Arts and Space, Tokyo, Japan |
2022 | Grid Island, Seoul Museum of Art, Korea (As Ikhyun GIM and Woomin Hyun) |
2021 | Young Korean Artists 2021, National Museum of Modern and Contemporary Art, Gwacheon |
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
63079 제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
2894-78, 1100-ro, Jeju City, Jeju Special Self-Governing Province, 63079 Korea
TEL 064-710-4300 FAX 064-710-4269
주최 | 제주특별자치도
Hosted by Jeju Special Self-Governing Province
주관 | 제주도립미술관
Organized by Jeju Museum of Art(JMoA)
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