최우람
U-ram Choe
무한공간 Infinite Space 거울, 유리, 금속 재료, 기계장치, 전자 장치 Mirror, glass, metallic material, machinery, electronic device (CPU board, motor, LED) / 196x96x66cm / 2022
회전목마 Merry-go-round수공 회전목마 , 음향시스템, 금속재료, 모터, 기어, 주문제작 CPU보드 , LED Hand made merry-go-round, sound system, metallic material, motor, gear, custom CPU board, LED / 190x110x110cm / 2012
닻 Anchor레진, 아크릴릭, 스테인리스, 스틸 Resin, acrylic, stainless steel / 73x60x54cm / 2022
등대 Lighthouse유리, 금속 재료, 기계장치, 전자 장치 Glass, metallic material, machinery, electronic device (CPU board, motor, LED) / 553x121x121cm / 2022
출구 Exit단채널 영상, 컬러 Single channel video, color / 5분 2초 5min 2sec / 가변크기 Dimensions variable / 2022
최우람은 대한민국 서울 태생으로 서울을 기반으로 활동하고 있다. 대만, 일본, 호주, 이스탄불 등 세계 곳곳에서 개인전을 개최했다. 예술의 경계를 뛰어넘어 매체의 이동과 확장을 실천한다.
무한공간
최우람의 작품은 전시의 본격적인 시작을 알리며 전시 주제를 은유한다. 이주의 개념을 물리적 이동으로만 제한하지 않으며 매체, 경계, 관념 등 현대인의 삶 속에서 ‘오고 가는’ 모든 현상을 통해 이주와 이동의 의미를 사유하도록 이끈다.
움직이는 이중거울 구조로 공간을 증폭하는 <무한공간>은 무한한 시공간으로 안내하는 하나의 지표로 기능한다. ‘닻’은 '닻을 올림'과 '닻을 내림'으로 정박과 출항의 이미지를 동시에 지닌다. 사슬이 끊어진 채 걸려있는 <닻>은 정박을 하려는지, 항해를 떠나려는지 모호하다. <출구>는 다양한 출구의 이미지를 편집한 영상으로 하나의 문이 열리면 또 다른 문이 열린다. 이 과정을 점점 빨리 반복하다가 영상이 끝나면 빈 벽을 마주하게 된다. 욕망하지만 모두 채울 수 없어 결국은 돌아오고, 다시 돌아오는 인간의 삶을 형상화했다.
<회전목마>와 <등대>는 본래의 기대나 목적과는 다른 모습으로 발현되는 현대 사회의 일면을 상징한다. 꾸준히 이동하고 있지만 결국 같은 자리에서 맴도는 <회전목마>는 천천히 아름다운 자태를 뽐내며 움직이다가도 가까이 다가서면 급격히 빨리 돌기 시작한다. 아름다운 오르골 음악은 마치 악몽을 꾸는 듯한 소음으로 전환되고 다채롭게 채색된 목마의 모습은 그 형체를 알아볼 수 없게 된다. <등대>는 높은 철제 기단 위 원형의 상부 프레임에 두 개의 조명 장치가 서로 등을 맞댄 채 천천히 회전하며 공간을 비춘다. 보통 등대는 야간에 불을 밝혀 선박들에 항로를 표시하거나 위험을 알리는 이정표의 역할을 한다. 어느 시점이 되면 두 개의 조명이 누군가의 눈처럼 공간 구석구석을 탐색하거나 관객을 감시하는 듯 움직인다. 우리를 인도해 줄 이정표로 기대했던 것이 어느 순간 우리를 감시하는 수단이 된다.
MR 작은 방주
최우람의 <작은 방주>는 이번 전시에서 매체의 이동을 시도했다. 실재하는 작품을 3D 모델과 애니메이션으로 재현하여 MR(Mixed Reality, 혼합현실) 체험 형식으로 소개한다. MR 장비를 통해 관객은 전시장 안 어딘가를 유영하는 방주를 발견하게 된다. 30일간 운영하는 전시 연계 프로그램, MR 체험으로 관람자는 현실과 가상을 넘나든다.
U-ram Choe was born in Seoul, South Korea, where he still continues his work. He has held a number of individual exhibitions throughout the world, such as in Taiwan, Japan, Australia, and Istanbul, to list a few. His work puts into practice his ideas of the movement and expansion of media beyond the boundaries of art.
Infinite Space
U-ram Choe’s work marks the full-fledged beginning of the exhibition and serves as a metaphor for the theme it carries. It doesn’t limit the concept of migration to mere physical movement, leading us to think instead of media, boundaries, ideas, and all other ways that we, as modern humans, migrate and move as we “come and go“ in our lives.
With its moving double mirror structure that amplifies space, Infinite Space functions as a beacon that guides us toward infinite space and time. Then, with its juxtaposition of an “up anchor” and “down anchor,” Anchor carries the images of departing and anchoring at the same time. Anchor, hung from its broken chain, makes it unclear whether one is about to set an anchor or raise it for a voyage. In Exit, a video composed of images of various exits, one door opens to another door opening behind it, moving faster and faster until, at the end, the viewer faces an empty wall. It embodies the human life of desires that can’t all be satisfied, leading us to return and return, over and over again.
Merry-Go-Round and Lighthouse symbolize aspects of modern society that manifest in form different from original expectation or purpose. Merry-Go-Round, going from steady movement to eventually hovering in place, begins by slowly turning to show off its beautiful form before starting to spinning rapidly as viewers approach. The beautiful music box tune transforms into a nightmarish cacophony of sound, while the beautifully colored horses become completely unrecognizable. U-ram Choe’s Lighthouse illuminates its surroundings as the two light fixtures mounted facing away from each other rotate slowly on their circular base atop a tall iron column. Normally, lighthouses light up the night to mark ship routes or serve as signposts to warn of dangers. At a certain point though, the two lights move more like a person’s eyes, searching every corner of the exhibition space or surveilling those who have come to watch. What we expect to serve as a signpost to guide us forward eventually becomes a means of keeping watch on us.
MR Little Ark Project
U-ram Choe’s Little Ark attempts to make shifts in media inside of this exhibition. Real works have been recreated as 3D models and animations, now being introduced as MR experiences. Through MR devices, visitors to the exhibit will find an ark floating somewhere within the exhibition hall. Through this thirty-day program and MR experience linked to the exhibition, visitors will cross between the virtual and the real.
U-ram Choe
b.1970
EDUCATION
1999 | MFA, Sculpture, Chungang University |
1992 | BFA, Sculpture, Chungang University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2022 | MMCA Hyundai Motor Series 2022 Choe U-Ram:[LITTLE ARK], National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul |
2017 | Choe U-Ram:[Stil laif], National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan |
2016 | Choe U-Ram:[Stil laif], Daegu Art Museum, Daegu |
최우람
U-ram Choe
무한공간 Infinite Space 거울, 유리, 금속 재료, 기계장치, 전자 장치 Mirror, glass, metallic material, machinery, electronic device (CPU board, motor, LED) / 196x96x66cm / 2022
회전목마 Merry-go-round수공 회전목마 , 음향시스템, 금속재료, 모터, 기어, 주문제작 CPU보드 , LED Hand made merry-go-round, sound system, metallic material, motor, gear, custom CPU board, LED / 190x110x110cm / 2012
닻 Anchor레진, 아크릴릭, 스테인리스, 스틸 Resin, acrylic, stainless steel / 73x60x54cm / 2022
등대 Lighthouse유리, 금속 재료, 기계장치, 전자 장치 Glass, metallic material, machinery, electronic device (CPU board, motor, LED) / 553x121x121cm / 2022
출구 Exit단채널 영상, 컬러 Single channel video, color / 5분 2초 5min 2sec / 가변크기 Dimensions variable / 2022
최우람은 대한민국 서울 태생으로 서울을 기반으로 활동하고 있다. 대만, 일본, 호주, 이스탄불 등 세계 곳곳에서 개인전을 개최했다. 예술의 경계를 뛰어넘어 매체의 이동과 확장을 실천한다.
무한공간
최우람의 작품은 전시의 본격적인 시작을 알리며 전시 주제를 은유한다. 이주의 개념을 물리적 이동으로만 제한하지 않으며 매체, 경계, 관념 등 현대인의 삶 속에서 ‘오고 가는’ 모든 현상을 통해 이주와 이동의 의미를 사유하도록 이끈다.
움직이는 이중거울 구조로 공간을 증폭하는 <무한공간>은 무한한 시공간으로 안내하는 하나의 지표로 기능한다. ‘닻’은 '닻을 올림'과 '닻을 내림'으로 정박과 출항의 이미지를 동시에 지닌다. 사슬이 끊어진 채 걸려있는 <닻>은 정박을 하려는지, 항해를 떠나려는지 모호하다. <출구>는 다양한 출구의 이미지를 편집한 영상으로 하나의 문이 열리면 또 다른 문이 열린다. 이 과정을 점점 빨리 반복하다가 영상이 끝나면 빈 벽을 마주하게 된다. 욕망하지만 모두 채울 수 없어 결국은 돌아오고, 다시 돌아오는 인간의 삶을 형상화했다.
<회전목마>와 <등대>는 본래의 기대나 목적과는 다른 모습으로 발현되는 현대 사회의 일면을 상징한다. 꾸준히 이동하고 있지만 결국 같은 자리에서 맴도는 <회전목마>는 천천히 아름다운 자태를 뽐내며 움직이다가도 가까이 다가서면 급격히 빨리 돌기 시작한다. 아름다운 오르골 음악은 마치 악몽을 꾸는 듯한 소음으로 전환되고 다채롭게 채색된 목마의 모습은 그 형체를 알아볼 수 없게 된다. <등대>는 높은 철제 기단 위 원형의 상부 프레임에 두 개의 조명 장치가 서로 등을 맞댄 채 천천히 회전하며 공간을 비춘다. 보통 등대는 야간에 불을 밝혀 선박들에 항로를 표시하거나 위험을 알리는 이정표의 역할을 한다. 어느 시점이 되면 두 개의 조명이 누군가의 눈처럼 공간 구석구석을 탐색하거나 관객을 감시하는 듯 움직인다. 우리를 인도해 줄 이정표로 기대했던 것이 어느 순간 우리를 감시하는 수단이 된다.
MR 작은 방주
최우람의 <작은 방주>는 이번 전시에서 매체의 이동을 시도했다. 실재하는 작품을 3D 모델과 애니메이션으로 재현하여 MR(Mixed Reality, 혼합현실) 체험 형식으로 소개한다. MR 장비를 통해 관객은 전시장 안 어딘가를 유영하는 방주를 발견하게 된다. 30일간 운영하는 전시 연계 프로그램, MR 체험으로 관람자는 현실과 가상을 넘나든다.
U-ram Choe was born in Seoul, South Korea, where he still continues his work. He has held a number of individual exhibitions throughout the world, such as in Taiwan, Japan, Australia, and Istanbul, to list a few. His work puts into practice his ideas of the movement and expansion of media beyond the boundaries of art.
Infinite Space
U-ram Choe’s work marks the full-fledged beginning of the exhibition and serves as a metaphor for the theme it carries. It doesn’t limit the concept of migration to mere physical movement, leading us to think instead of media, boundaries, ideas, and all other ways that we, as modern humans, migrate and move as we “come and go” in our lives.
With its moving double mirror structure that amplifies space, Infinite Space functions as a beacon that guides us toward infinite space and time. Then, with its juxtaposition of an “up anchor” and “down anchor,” Anchor carries the images of departing and anchoring at the same time. Anchor, hung from its broken chain, makes it unclear whether one is about to set an anchor or raise it for a voyage. In Exit, a video composed of images of various exits, one door opens to another door opening behind it, moving faster and faster until, at the end, the viewer faces an empty wall. It embodies the human life of desires that can’t all be satisfied, leading us to return and return, over and over again.
Merry-Go-Round and Lighthouse symbolize aspects of modern society that manifest in form different from original expectation or purpose. Merry-Go-Round, going from steady movement to eventually hovering in place, begins by slowly turning to show off its beautiful form before starting to spinning rapidly as viewers approach. The beautiful music box tune transforms into a nightmarish cacophony of sound, while the beautifully colored horses become completely unrecognizable. U-ram Choe’s Lighthouse illuminates its surroundings as the two light fixtures mounted facing away from each other rotate slowly on their circular base atop a tall iron column. Normally, lighthouses light up the night to mark ship routes or serve as signposts to warn of dangers. At a certain point though, the two lights move more like a person’s eyes, searching every corner of the exhibition space or surveilling those who have come to watch. What we expect to serve as a signpost to guide us forward eventually becomes a means of keeping watch on us.
MR Little Ark Project
U-ram Choe’s Little Ark attempts to make shifts in media inside of this exhibition. Real works have been recreated as 3D models and animations, now being introduced as MR experiences. Through MR devices, visitors to the exhibit will find an ark floating somewhere within the exhibition hall. Through this thirty-day program and MR experience linked to the exhibition, visitors will cross between the virtual and the real.
U-ram Choe
b.1970
EDUCATION
1999 | MFA, Sculpture, Chungang University |
1992 | BFA, Sculpture, Chungang University |
SELECTED SOLO EXHIBITION
2022 | MMCA Hyundai Motor Series 2022 Choe U-Ram:[LITTLE ARK], National Museum of Modern and Contemporary Art, Seoul |
2017 | Choe U-Ram:[Stil laif], National Taiwan Museum of Fine Arts, Taichung, Taiwan |
2016 | Choe U-Ram:[Stil laif], Daegu Art Museum, Daegu |
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
63079 제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
2894-78, 1100-ro, Jeju City, Jeju Special Self-Governing Province, 63079 Korea
TEL 064-710-4300 FAX 064-710-4269
주최 | 제주특별자치도
Hosted by Jeju Special Self-Governing Province
주관 | 제주도립미술관
Organized by Jeju Museum of Art(JMoA)
Copyright © 제주도립미술관 2023 All Rights reserved.
프로젝트 제주 사무국
Project Jeju secretariat
제주특별자치도 제주시 1100로 2894-78(연동)
TEL 064-710-4300 / FAX 064-710-4269
주최 제주특별자치도 주관 제주도립미술관
© 제주도립미술관 2023 All Rights reserved.